Winter time !

dsc03376

Gift

                        A day so happy.

                        Fog lifted early I worked in the garden.

                        Hummingbirds were stopping over honeysuckle flowers.

                        There was no thing on earth I wanted to possess.

                        I knew no man worth my envying him.

                        Whatever evil I had suffered, I forgot.

                        To think that once I was the same man didn’t embarrass me.           

                        In my body I felt no pain.

                        On straightening up, I saw the blue sea and sails. Czytaj dalej

TURBOC (1310 m n.p.m.)

Na początku kwietnia spędziliśmy piękny dzień w Gorcach . Niektórzy z nas szli a inni wbiegli na biegówkach na sam szczyt najwyższej góry tego pasma- Turbacza. Była to niesamowita przygoda na łonie natury, która każdemu z nas przyniosła wspomnienia podczas wspinaczki. Dlaczego ? Właśnie tutaj wszyscy zaczynaliśmy jako małe dzieci wędrówki po polskich górach. DSC02054

Czytaj dalej

40 Bieg Piastów (4- 6 marca 2016)

Narciarstwo biegowe jest bardzo ciekawą alternatywą – choćby dla zimowego biegania po asfaltowych uliczkach miast.. W przeciwieństwie do długich treningów biegowych – biegając na nartach (stylem klasycznym) bardzo trudno o kontuzję przeciążeniową.. Z kolei w odróżnieniu od typowych nart zjazdowych – biegówki wymagają wysiłku aerobowego, oczywiście na podjazdach – bo przy zjazdach korzystamy z siły grawitacji i nierzadko możemy rozpędzić się i osiągnąć prędkość ponad 40km/h 😉 Adrenaliny nie brakuje, szczególnie przy wyprzedzaniu innych narciarzy, zmianie torów, czy pokonywaniu ostrych zakrętów ! I w końcu : cena – niewygórowana. Przyzwoity dla amatora komplet biegówkowy jesteśmy w stanie nabyć w granicach 300zł – a o karnety, które wyciągałyby nas pod górę nie musimy się martwić – ich koszt jest zerowy, bo nie istnieją 😉 Pod górę, musimy „pchać” siłą własnych mięśni – pracuje praktycznie całe ciało! I za to też lubimy biegówki; które angażują nie tylko większość partii mięśniowych, ale również ćwiczą równowagę i stabilizację przy zjazdach…

zapis GPS biegu 12,5 km :

https://www.endomondo.com/users/9453259/workouts/683902534

image010

Czytaj dalej

„Kto we żniwa próżnował, będzie w zimie biedował!”

Zdrowy organizm człowieka, to organizm wszechstronnie rozwinięty.

Na sprawność fizyczną w ujęciu fizjologicznym, składają się m.in.: wytrzymałość tlenowa i beztlenowa, gibkość, siła mięśniowa, zwinność i koordynacja ruchowa.

W sporcie wyczynowym, bardzo trudno jest osiągnąć stan obiektywnie wszechstronnego rozwoju fizycznego; co więcej, często taki sport jest dla organizmu szkodliwy..

Na szczęście zwykli ludzie, dla których sport jest „hobby” i jednocześnie pewnym stylem życia, wszechstronny rozwój jest osiągalny.

Recepta jest prosta : nie możemy zacinać się na pojedynczej dyscyplinie sportowej.

Minusem takiego podejścia będzie oczywiście gorsze „wyspecjalizowanie” organizmu w konkretnej sytuacji – np. triathlonista gorzej wypadnie w biegu na 5km, niż amator-biegacz, który trenuje stricte „pod biegi 5-kilometrowe” – zakładając, że oboje przeprowadzą treningi o równej objętości i intensywności.

Ale, czy w gruncie rzeczy amatorzy biegają po wyniki? My biegamy po zdrowie.

Z kolei do plusów uprawiania wielu dyscyplin sportowych zaliczymy właśnie wszechstronność rozwoju naszych organizmów, co jednocześnie jest profilaktyką wszelkich kontuzji.

Co więcej, takie urozmaicone treningi z pewnością są ciekawsze, gdyż dostarczają wielu różnych bodźców i wrażeń oraz istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że np. „stracimy fazę na bieganie” i tym samym zapomnimy o sporcie na kolejne lata… a takie przypadki niestety istnieją.

 

My nie ograniczamy się tylko do treningów biegowych 🙂

Trzeba przyznać, że obecnie ćwiczymy w perspektywie startu w Biegu Piastów w Jakuszycach (bieg narciarski). W zasadzie przez ostatni miesiąc biegaliśmy tylko kilka razy – głównie nasz wysiłek fizyczny przybrał postać pływania, wzmocnienia siłowego na siłowni, wykorzystywaliśmy również ergometr wioślarski oraz rower na świeżym powietrzu:)

zdjęcia przedstawiają akurat, tylko trening biegowy :

image001

Czytaj dalej

Noworoczny trening biegowo-rolkowy

Po okresie świątecznym , jesteśmy pełni energii (i niekiedy  dodatkowego ciężaru) do działania; nie tylko mentalnego !

Wypada tę energię uwolnić i wykorzystać, szczególnie w te mroźne, ale zarazem słoneczne dni.

Nic tak nie jednoczy relacji międzyludzkich jak wspólne działanie i wspólne czynności dnia codziennego.

Jedną z nich, tą bardziej wymagającą energetycznie od czytania książek, czy gotowania jest sport 😉

Dlatego też w Nowy Rok wyszliśmy rodzinnym gronem na trening biegowo-rolkowy.

Przypominamy : Nowy Rok to okazja do nowych postanowień; czasu nie zatrzymamy, ale z pewnością mamy możliwość zdrowego wpływu na subiektywne odczucie jego przemijania.

„Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim, to bez zdrowia wszystko jest niczym” Arthur Schopenhauer

fotorelacja z rodzinnego treningu – Ala, Mama, Marcin :

1511 Czytaj dalej

Wskazówki biegowe dla amatorów od krakowskiej AWF

Jeśli chcesz być silnym – biegaj,
chcesz być pięknym – biegaj,
chcesz być mądrym – biegaj

Choć powyższe słowa zostały wyryte w skale przez anonimowego autora już w starożytności, jeszcze na długo przed rozwojem takich dziedzin wiedzy jak fizjologia wysiłku fizycznego czy medycyna aktywności fizycznej, to jednak w świetle dzisiejszych doniesień naukowych są one wciąż aktualne i nie tracą nic na swej wartości.

krkow-DSC_0097

W zielonej koszulce nasza siostra – Paula; podczas wspólnego, sztafetowego biegu charytatywnego PKO w Krakowie

Czytaj dalej